Lesaanbod

Keep-Fit
Begin de week goed met keep fit op maandagmorgen! In deze damesgroep maakt het conditieniveau en de leeftijd niet uit, de les is voor iedereen goed te volgen. Elke maand is er een ander programma, waarvan de warming up en de cooling down vast onderdeel zijn. Verder variëren we volop, het afgelopen jaar zijn onder andere pilates, zumba en circuittraining aan de orde geweest.

Pilates
Pilates is een trainingsvorm waarbij het trainen vanuit het lichaamscentrum (buik, rug en bekken) centraal staat. Het is een uitgebreid systeem van (voornamelijk) oefeningen op de mat. Door zeer bewust en gecontroleerd te bewegen kan er met vloeiende motoriek en intense concentratie gewerkt worden vanuit je centrum. Spierkracht en flexibiliteit worden verbeterd, vooral die van de rompspieren. De wervelkolom wordt soepeler en is beter op z’n taak toegerust. Rondom het bekken wordt alles veel stabieler.
De les is geschikt voor iedereen die wil werken aan een betere lichaamshouding, een sterker lichaam en soepele spieren en tevens voor mensen die herstellen van een blessure of bepaalde lichamelijke klachten hebben.

Steps
De step les is een leuke work-out (iedere maand nieuwe oefenstof!), waarbij de nadruk ligt op veel herhalingen, vetverbranding en conditieverbetering. Aan het einde van de les doen we spierversterkende oefeningen, waarbij de buikspieren nooit worden overgeslagen.

Sport & Spel-gym 
Voor gymnastiek zijn de kinderen in groepen verdeeld naar leeftijd. De kinderen leren allerlei oefeningen met en zonder toestellen. Door deze oefeningen bouwen ze kracht en lenigheid op. De gymlessen zijn een aanvulling op schoolgymnastiek en een voorloper van het turnen. Belangrijk is dat de kinderen plezier hebben.

Freerunning                                                                                                                                                                                                                                          Freerunners zien de stad als speeltuin. Ze gebruiken van alles in de stad om de meest spectaculaire trucjes mee uit te voeren. Denk aan gave sprongen over muurtjes, handstandjes op hekjes of salto’s vanaf bankjes. Het is een vrije vorm van bewegen waarin niets moet en alles mag. Bij ons kunnen ze op een veilige manier kennis maken met deze prachtige sport. Kinderen van 8 t/m 12 jaar zijn van harte uitgenodigd om drie proeflessen te komen meedoen. Elke woensdag van 13.30 tot 14.30 uur in de gymzaal naast OBS de Hekakker in Norg.

Toestelgym
Voor beginnende turners en turnsters is toestelgym zeer geschikt. Ze leren op een speelse manier alle gymtoestellen kennen. In de loop van het seizoen wordt de moeilijkheidsgraad van de oefeningen opgebouwd. We zorgen er daarbij voor dat we rekening houden met de mogelijkheden van ieder kind afzonderlijk.

Springgroep                                                                                                                                                                                                                                              Bij K&V Norg kun je springen als sport beoefenen. Er zijn veel verschillende vormen van springen, onder andere kastspringen met minitrampoline, lange mat of tumblingspringen. De basistechnieken zijn hurk- en spreidsprongen over de kast, handstandoverslag over het paard of salto over de tafel. Bij deze oefeningen leer je op een juiste manier gebruik te maken van de afzet op de minitramp of springplank, je leert een goede armtechniek, de juiste houding en je leert om fraaie landingen te maken. Kun je deze perfect uitvoeren, dan kun je meer ingewikkelde salto’s met schroeven gaan proberen. De meeste mensen die meedoen aan de springgroep vinden het een ‘kick’ om de spectaculaire oefeningen te doen: in een snel tempo achter elkaar en soms wel twee naast elkaar! Wil  je ook dat fantastische gevoel leren kennen van een zweefsprong, een salto over het paard of een serie radslagen? Kom dan eens kennismaken met deze sport!

Seniorengym
Een gezonde, leuke en gezellige en manier om uw spieren en gewrichten soepel te maken en te houden. Tevens draagt dit bij aan coördinatie, balans, valpreventie, kracht, en uithoudingsvermogen. Er worden verschillende oefeningen op muziek gedaan, aangepast aan de leeftijd. Ook wordt er gebruik gemaakt van diverse materialen of wordt er een spel gedaan. Iedereen doet natuurlijk mee naar eigen kunnen. De lessen geven een positieve bijdrage aan uw gezondheid en zijn geschikt voor mensen met en zonder ervaring.

Stoelgym
Omdat bewegen ook op een stoel kan! Bij stoelgym zijn voeten, armen en benen volop in beweging, het maakt u fit en versterkt ook de spieren en zorgt ervoor dat de gewrichten zo soepel mogelijk blijven. Bij stoelgym worden de oefeningen zittend op een stoel of staand met de stoel als steun (als dat mogelijk is) gedaan en worden ondersteund door muziek. Iedereen doet natuurlijk mee naar eigen kunnen. De les is leuk, gezellig en gezond, geschikt voor mensen met en zonder ervaring.

Peutergym
Bij peutergym kunnen peuters van 2 tot 4 jaar zich helemaal uitleven. Springen, rennen, rollen, klimmen, hangen, balanceren en met een bal of hoepel spelen. Alles wat thuis niet altijd kan, kan bij peutergym wel. Bij de lessen is de ouder/verzorger aanwezig. Vaak begint en eindigt een ‘les’ gezamenlijk, er worden spelletjes gespeeld en er is tijd voor vrij spelen. De vaardigheden die de peuters opdoen in de lessen, nemen ze overal mee naartoe. Of ze nou gaan zwemmen, turnen, voetballen, tennissen of spelen in de speeltuin, goed en veilig bewegen is de basis.